DELIVERY NOTE: TRACKING ID

Tracking ID diberi pada hari yang sama postage dibuat. Bagi tujuan keselamatan, PM ADMIN untuk urusan permohonan Tracking ID anda. Terima Kasih! - MAZIM #MAZIMOUTLET

Friday 9 May 2014

HYDROQUINONE: Agen pemutih kulit yang boleh membahayakan kesihatan!

Tanpa kita sedari, sesetengah produk pencerah kulit sebenarnya mengandungi agen pemutih kulit yang boleh membahayakan kesihatan dalam jangka masa yang tertentu contohnya ‘hydroquinone’.

APA ITU HYDROQUINONE?

Hydroquinone ialah sejenis persediaan bahan kimia yang boleh didapati didalam kosmetik. Ia berfungsi untuk membunuh melanocytes iaitu sejenis sel yang bertindak untuk menghasilkan melanin. Dalam ertikata yang lain, dengan penggunaan kandungan bahan ini, kulit akan menjadi bertambah putih.

BAGAIMANA HYDROQUINONE DIGUNAKAN?

Hanya hydroquinone topical atau jenis sapuan dikulit sahaja yang dibenarkan di Malaysia. Pada kebiasaannya ia disapu pada kulit dua kali sehari iaitu pada waktu pagi dan sebelum tidur. Hydroquinone tidak boleh digunakan berhampiran mulut atau mata. Ia juga tidak boleh digunakan pada kesan terbakar cahaya matahari (sunburn) ataupun ditempat luka.Kesan perubahan boleh dilihat dalam masa 4 – 6 minggu. Ketika menggunakan hydroquinone, kulit akan menjadi sensitif dan tidak boleh terkena cahaya matahari. Kesan pencerahan ini hanya bertahan selama 4 – 6 bulan sahaja dan tidak berkekalan. Oleh itu,penggunaan krim haruslah berterusan. Sekiranya selepas 3 bulan masih tidak berkesan, aplikasi hydroquinone perlu dihentikan.

MENGAPA HYDROQUINONE BOLEH MEMBAHAYAKAN KESIHATAN?

Walaupun digunakan dalam kuantiti yang sedikit,namun ia masih boleh memberi kesan sampingan kepada si pemakai. Antaranya ialah:

1) Kesan terbakar dan merah.

Kulit akan menjadi terbakar dan kemerah-merahan ditempat yang disapu.Adakalanya kulit tersebut menjadi gelap dari warna asal sebelum lama – kelamaan ia akan berkurangan.

2) Penyakit kulit

Kesan allergi kepada hydroquinone juga boleh dilihat kepada si pemakai yang dikenali sebagai allergic contact dermatitis.Ia merupakan alahan kulit apabila terkena ubat ini. Ochronosis pula adalah satu penyakit kulit yang jarang –jarang berlaku ketika menggunakan hydroquinone.Ia menyebabkan kulit menjadi tebal dan hitam ditempat kulit terdedah kepada bahan itu. Ia biasanya berlaku kepada orang berkulit hitam.

3) Risiko kanser kulit

Walaupun tiada data lengkap kepada manusia,eksperimen kepada binatang menunjukkan kaitan diantara hydroquinone dengan kanser kulit.Ada juga hypothesis (belum dibuktikan) yang mengaitkan bahan ini dengan kanser leukemia.Penggunaan hydroquinone oleh ibu mengandung dan yang sedang menyusu harus dielakkan kerana tidak ada kajian khusus telah dijalankan.Ini juga merupakan salah satu risiko kepada si pemakai. Namun,masih lagi terdapat produk kecantikan yang menitikberatkankesihatan dan sekaligus memberikan kecantikan alami untuk anda.



Masih meragui kandungan produk kecantikkan yang anda gunakan sekarang???

Bertukarlah kepada Wis.Putih kerana Wis.Putih bebas hydroquinon dan merkuri.
Jom bertukar set penjagaan muka anda sekarang!!

No comments:

Post a Comment

Cash On Delivery Term

Seperti yang anda sedia maklum, kami menerima tempahan dari seluruh Malaysia. Bagi pembelian secara TUNAI, anda boleh mengikut langkah berikut;

1. Submit order di PM (Whatsapp / WeChat)
2. Nyatakan Nama & Lokasi pilihan*
3. Datang ke tempat yang dipilih 2-3 hari kemudian ( Date & Time akan kami update di PM bergantung kepada servis Poslaju. Parcel sampai awal kita COD awal)

Sekian, Terima Kasih!

*Lokasi COD;
1. Maz's Pusat Kecantikan, Tanah Liat, Bukit Mertajam.
2. Bandar Perda, Bukit Mertajam. Pulau Pinang.
3. Universiti Putra Malaysia, Serdang. Selangor.